Niks meer missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en word als eerste op de hoogte gehouden bij nieuwe content!

Dit zijn 4 Chinese elektrische auto’s die naar Europa komen in 2022

We zien steeds meer elektrische auto’s op de weg. Het begon met Tesla, maar nu volgen alle westerste merken met een of meerdere elektrische modellen. Waar blijven de Chinese elektrische auto’s en waarom denken wij dat Chinese elektrische auto’s voor een mega verandering gaan zorgen?

Zeekr 001

De eerste Chinese elektrische auto op de lijst ken je misschien nog niet, en waarschijnlijk zegt de naam Zeekr je ook nog niks.

Zeekr is een merk van Chinese Autofabrikant Geely, dat ook eigenaar is van Volvo, Polestar, Lotus en Lynk & Co.

Zeekr heeft hun eerste elektrische personenauto gelanceerd dat zich focust op het premium segment van de elektrische markt.

Het uitbrengen van deze auto lijkt een gekke keuze, omdat Polestar in hetzelfde segment te vinden is en het design van de auto’s veel weg heeft van de Lynk & Co 01.

Link CO 01
de LYNC & CO 01 die we al steeds vaker zien terugkomen in Nederland, is van dezelfde eigenaar als Zeekr.

De Zeekr01 is de eerste massa geproduceerde volledig elektrische shooting break auto die uitgebracht is in China.

Zeekr
De Zeekr01 is de eerste volledig elektrische shooting break auto die uitgebracht is in China

De performance van de auto niet mis want de Zeekr01 heeft maar liefst 536 PK en gaat van 0 tot 100 in 3.8 seconden.

Ook de afstand die de auto kan rijden is een voorbeeld voor de meeste westerse elektrische auto’s. De auto kan op een volle batterij 700 kilometer rijden ā€“ wat bijna 200 kilometer meer is dan de Tesla X long range.

Het bedrijf Zeekr zet zich niet alleen in op de implementatie van technologie om zo meer gemak, comfort en luxe te brengen aan de autobezitter, maar is ook van plan om een oplaadnetwerk te bouwen dat de Zeekr01 binnen 5 minuten kan opladen zodat deze 120 kilometer kan rijden.

Xpeng P7 & P7 Wing Limited Edition

De Xpeng P7 is het nieuwe vlaggenschip van het Chinese autobedrijf Xpeng.

Deze auto is gemaakt voor de sportieve automobilist die interesse heeft in een slimme elektrische auto.

De Xpeng p7 heeft een echte “tech” uitstraling maar voelt tegelijkertijd aan als een luxe sportwagen. Er is zelfs een speciale versie (p7wing) met vlinderdeuren.

Vergeleken met een Tesla Model 3 is de Xpeng p7 een stuk langer namelijk maar liefst 19 centimeter. Ook de performance van de Xpeng(4wd) is niet slecht met 0-100 in slechts 4,5 seconden. De batterij van deze auto belooft het vol te houden voor ongeveer 470 km, wat iets aan de lage kant is.

De prijs van de auto zal je verbazen, want deze luxe uitziende auto is te krijgen in Noorwegen voor een bedrag van ā‚¬45.000.

Het bedrijf Xpeng geloof in een toekomst waar autonoom rijden de norm is en auto’s met alle smart systemen om ons heen verbinden. Daarnaast wilt Xpeng echt gaan uitbreiden naar de Europese markt. We verwachten dat dit nog maar het begin is voor Xpeng.

BYD Han

De BYD Han is de elektrische auto van het gigantische Chinese bedrijf BYD dat joint ventures heeft met Daimler(moeder bedrijf van Mercedes) en Toyota.

Als je nog nooit een BYD auto gezien hebt, ga dan eens naar Rotterdam, daar rijden namelijk elektrische taxi’s rond van het merk.

Het Han model is een premium personenauto dat net als andere auto’s op de lijst techniek en mobiliteit combineert. De auto is uitgerust met een soort Tesla model 3 tablet en het interieur lijkt zo uit een Mercedes te komen.

BYD Han ā€“ Interieur
Het luxueuze interieur van de BYD Han geĆÆnspireerd door Mercedes.

De buitenkant van de auto is daarentegen wel uniek. BYD noemt het design van de auto zelf “EV Dragon Face” waarin elementen van de kop van een Chinese draak gecombineerd worden met het design van een luxe westerse auto.

BYD Han | Chinese elektrische auto
BYD Han met een voorkant die op een Chinese drakenkop lijkt.

Op het gebied van prestaties scoort de auto niet slecht. De BYD han gaat in 3.9 seconden naar 100 km/h en heeft een bereik van 605 kilometer. Er zijn enkele versies van de auto waaronder ook een benzine variant.

De elektrische BYD Han is te krijgen met voorwiel aandrijving waar de auto een vermogen heeft van 222 PK. Daarnaast is er een vierwielaandrijving variant met 222 PK op de voor en 272 PK op de achteras beschikbaar.

Ook voor deze auto is Noorwegen uitgekozen als pilotmarkt waar hij te krijgen is tussen ā‚¬45.000 en ā‚¬55.000 (vergelijkbaar met Tesla Model 3 en Polestar 2)

Revolutionaire batterij van BYD

BYD werkt niet alleen aan nieuwe elektrische voertuigen, maar richt zich ook op het verbeteren van het type batterij dat in de auto’s gebruikt wordt.

Het bedrijf heeft in maart 2020 een revolutionaire “bladbatterij” uitgebracht die niet alleen minder ruimte inneemt in de auto, maar ook een stuk veiliger is. Conventionele lithium batterijen die gebruikt worden in de meeste elektrische voertuigen kunnen ontploffen bij een ongeluk.

De revolutionaire bladbatterij van BYD doet dat niet, en kan zelfs doorboort worden onder spanning. Hieronder zie je een video waarin BYD deze testen uitvoert.

Er wordt zelfs gespeculeerd dat Tesla samen wilt gaan werken met BYD om ook alle nieuwe Tesla’s te kunnen voorzien van deze technologie.

Byton M-Byte

De Byton M-Byte is een concept auto van het gelijknamige bedrijf Byton.

De auto is ontworpen in Duitsland, ontwikkeld in Silicon valley, Amerika en wordt geproduceerd in China. Waar de auto ook uitvoerig getest wordt.

De Byton M-Byte conceptvideo

Je kunt in deze auto niet om de technologische snufjes heen. Technologie zit werkelijk verwerkt in elke hoek van de Byton M-Byte.

Een van de dingen die gelijk opvalt is het enorme 48 inch scherm dat over de volledige breedte van de auto loopt. Dit scherm samen met het besturingssysteem is in feite het hart van de auto.

Byton heeft een 48 inch widescreen scherm geplaatst in de M-byte
Byton heeft een 48 inch widescreen scherm geplaatst in de M-byte

Het bedrijf Byton zet in op BytonID waarbij gebruikers een account maken waarmee ze alles kunnen regelen in hun auto. Middels gezichtsherkenning past de auto de temperatuur aan, zet je favoriete playlist op en verwelkomt je elke keer als je in de auto stapt.

Het is duidelijk dat de M-byte geen traditionele auto meer is die de gebruiker van A naar B moet brengen, maar eerder dient als een soort tweede thuis of mobiel kantoor waarin je kunt werken, ontspannen en zelfs gamen.

De afmetingen van de M-byte hebben wat weg van de compacte luxueuze SUV’s zoals de BMW X3 en Mercedes GLC. Verder dan de afmetingen is de M-byte totaal niet te vergelijken met andere auto’s op de markt.

De M-Byte doet het niet slecht op papier want de auto kan tot wel 530KM rijden op een volle batterij. De topsnelheid van de auto is 190KM per uur met de 400PK uitvoering. Het is duidelijk te merken dat deze auto draait om technologie en niet zo zeer om de performance.

Specificaties van de M-Byte van Byton
Specificaties van de M-Byte van Byton

Ook Byton geeft aan dat de auto volledig zelf moet kunnen rijden zonder tussenkomst van de bestuurder.

Het kan nog wel even duren voordat we deze auto gaan zien in Nederland. Wil je toch alvast jouw Byton samenstellen? Dat kan met de Byton customizer.

Automotive trend bij Chinese elektrische auto’s

Wat we zien aan de lijst van Chinese elektrische voertuigen die naar Europa komen, is dat de focus van de Chinese bedrijven voornamelijk ligt op het implementeren van artificial intelligence dat er voor moet zorgen dat auto’s compleet autonoom kunnen rijden.

Daarnaast focussen de Chinese autogiganten op het aanleggen van mega netwerken die auto’s snel van stroom kunnen voorzien, en wordt er gewerkt aan de nieuwe generatie batterijen die de elektrische auto’s steeds verder krijgen of meer performance bieden.

Wat denken jullie, is het een goede ontwikkeling dat er steeds meer Chinese elektrische auto’s naar europa komen, of kunnen we hier beter mee wachten nu de hele tech discussie gaande is over bedrijven op zwarte lijsten zoals in Amerika? Laat het vooral weten in de comments.

Heb jij niet het geduld van een monnik?

Vul je naam en e-mail in, en je ontvangt nieuwe artikelen direct in jouw inbox.

Lekker verder lezen?

Bekijk deze interessante artikelen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *