Niks meer missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en word als eerste op de hoogte gehouden bij nieuwe content!

Top 10 Chinese startups die je moet kennen

China groeit en Beijing is het nieuwe Silicon valley met een bloeiend ecosysteem voor startups. China knokt er voor om de transitie te maken van een zogeheten maakindustrie naar diensten sector van een omvang die we nooit eerder hebben gezien. Dit zie je aan de startups die opkomen uit China. Geleerd van alle fouten die westerste bedrijven gemaakt hebben en met een enorme zak kapitaal stormen ze de markt op. Dit zijn de 10 Chinese startups die onderdeel gaan worden van elk gesprek.

Inhoudsopgave

1. Insta360

Logo van Chinese startup Insta360
insta360-logo
  • Opgericht in – 2015
  • Gevestigd in – Shenzhen
  • Waarde – € 25,5 miljoen
  • Bekend van – goedkope 360 graden compactcamera

Op het eerste gezicht doet deze Chinese startup je gelijk denken aan Instagram, maar daar heeft het bedrijf niks mee te maken. Insta360 is een tech-startup opgericht door zakenpartners Liu Jiankang en Chen Jinrao toen ze een gat in de markt zagen voor compacte consumentvriendelijke maar vooral hoge kwaliteit camera’s die hoogwaardige 360 graden beelden kunnen schieten.

Insta 360 - One X camera
insta360

Insta360 wordt aangemerkt als pionier op het gebied van het maken van 360° graden camera’s en virtual reality streaming apparatuur, en behoort ondertussen tot de standaarduitrusting van contentmakers in 105 landen.

Insta360 richt zich niet alleen meer op consumentencamera’s maar is ook een professionele lijn begonnen.

GoPro mag dus wel uitkijken voor deze geduchte Chinese startup.

2. Pony.ai

Logo van Chinese startup Pony.ai
pony.ai logo
  • Opgericht in – 2016
  • Gevestigd in – Guangzhou
  • Waarde – € 838,6 miljoen
  • Bekend van – Robo-taxi (de eerste onbemande taxi)

De naam van deze Chinese startup doet je misschien denken aan een klein paardje, maar het is alles behalve dat. Pony.ai is een getalenteerd technologiebedrijf met als missie zelfrijdende auto’s naar het grote publiek te brengen. Het bedrijf is opgericht door James Peng, de voormalige topman zelfrijdende autotak binnen Baidu (de Chinese Google) en Lou Tiancheng een top programmeur die al meerdere malen in de prijzen is gevallen bij Google’s programmeerwedstrijd Code Jam.

Pony.ai auto's vervolgen de race naar autonoom rijden

Pony.ai heeft grote partners als Hyundai, Toyota en GAC – een enorm Chinees autobedrijf – en heeft als eerste bedrijf in China haar zelfrijdende auto’s mogen testen met passagiers aan boord. Inmiddels rijden de Robotaxi’s ook rond in de VS waar ze nu nog pakketjes bezorgen, maar over een korte tijd ook passagiers mogen rondbrengen.

Met de 1,500,000 autonome kilometers die het bedrijf al heeft gereden is de toekomst van zelfrijdende auto’s misschien wel dichterbij dan we denken.

3. Shein

Logo van Chinese startup Shein
Shein logo
  • Opgericht in – 2014
  • Gevestigd in – Nanjing
  • Waarde – € 421,4 miljoen
  • Bekend van – het grootste mode e-commerceplatform van China

Als je vaker online kleding koopt is er een grote kans dat je Shein al kent. Het wordt niet voor niets het Chinese ZARA genoemd.

De oprichter Xu Yanting, begon Shein met de verkoop van bruidsjurken naar het buitenland. Nu verkoopt hij meer veel meer dan alleen bruidsjurken. Binnen zes jaar heeft Xu het voor elkaar gekregen om in 220 landen – waaronder Nederland – meer dan 12.872 verschillende artikelen aan te bieden.

Telefoon met de Shein app

Hoewel deze Chinese startup zich voornamelijk richt op jonge vrouwen is er ook genoeg aanbod voor mannen en kinderen. Het bedrijf heeft zelfs een hele sectie toegewijd aan huisdecoratie en verlichting. Zelf een kijkje nemen? Dat kan op deze website shein.com

Van deze startup ga je nog vaak horen. Trust me!

4. Bytedance

Logo van Chinese startup ByteDance
Bytedance logo
  • Opgericht in – 2012
  • Gevestigd in – Beijing
  • Waarde – € 151,7 miljard
  • Bekend van – TikTok

Je vraagt je misschien af waarom een bedrijf als ByteDance in een top 10 lijst staat van Chinese startups – dat kan ik begrijpen – maar ByteDance wordt ondanks haar financiele middelen gezien als de meest waardevolle startup ter wereld.

Het zal je niet ontgaan dat dit bedrijf met 800 miljoen actieve gebruikers regelmatig terugkomt in het nieuws als het op hun product TikTok aankomt. Toch even voor hen die het niet kennen – TikTok is een social media app waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. Het platform was al een ruime tijd populair in China maar is nu twee jaar ook razend populair bij jongeren over de hele wereld. Ook meedoen aan de TikTok rage? Bekijk Hier de officiële TikTok website en maak een account aan.

ByteDance denies it will go public in Hong Kong next quarter | TechCrunch

De oprichter Zhang Yiming is gespecialiseerd in Machine Learning en AI en past deze technieken natuurlijk toe op TikTok om zo betere filmpjes voor te schotelen aan geïnteresseerde gebruikers.Het bedrijf heeft meerdere succesvolle producten gelanceerd waaronder Toutiao – een microblog platform dat haar gebruikers gepersonaliseerde teksten, blogs, video’s en andere content aanbiedt – Natuurlijk bewapend met de laatste technieken op Machinelearning en AI.

We hebben echt nog niet het hoogtepunt gezien van dit succesvolle bedrijf – wij van intoChina.nl blijven ByteDance op de voet volgen.

5. Geek+ Technology

Logo van Chinese startup Geek+
Geek + logo
  • Opgericht in – 2012
  • Gevestigd in – Beijing
  • Waarde – € 370,4 miljoen
  • Bekend van – Robotics

De toekomst van logistiek komt steeds dichter bij als het aan Geek+ ligt. Dit innovatieve bedrijf zag een gat in de markt door de toename in e-commerce en het achterblijvende logistieke vraagstuk die deze groei met zich meebrengt. Snelheid, product diversiteit, zelfde-dag-levering, hoge kwantiteit en veiligheid zijn allemaal kenmerken die de logistieke sector uitdagen – Uitdagingen waar Geek+ een uitkomst voor heeft. Geek+ gespecialiseerd in “slimme” logistieke toepassingen en streeft naar een betaalbare, volledig geautomatiseerde en intelligente wereldwijde supply-chain.

Zoals je kunt zien in de video werkt de schoenengigant Nike al met toepassingen van Geek+ in Japan om het handmatige werk in magazijnen te automatiseren. Een robot orderpicker van Geek + is bijvoorbeeld 3 keer efficiënter dan de gemiddelde 18 jarige scholier – die op de zaterdag orderpickt om het rondje in de kroeg te kunnen geven.

Geek+ zet zich ook in tegen CoVID-19 met de volledig geautomatiseerde disinfectie robot ‘Lavender’ – die de werkplek weer veilig maakt terwijl jij met je collega’s een ommetje maakt.

Het gaat nog wel even duren voordat robots de wereld over gaan nemen, maar ze zijn een eind op weg Will Smith.

6. Ximalaya

Logo van Chinese startup Ximalaya
iXimalaya logo
  • Opgericht in – 2012
  • Gevestigd in – Shanghai
  • Waarde – € 3,5 miljard
  • Bekend van – China’s meest populaire podcasting app

Het wordt steeds populairder – je zit in de auto en bent die radio nou wel eens beu, je hebt geen leuke muziek voorhand dus je slingert een interessante podcast aan van Ed Sanders. Spotify en Apple zetten vol in op de markt van podcasts maar deze merkt dat wij de gebruikers hier geen geld voor over hebben. Nou in China denken ze hier heel anders over. Ximalaya FM is een podcast app die naast de standaard gratis podcasts, miljoenen betaalde podcasts aanbiedt.

The app leading China's growing podcast craze - Inkstone

De app is opgericht door Yu Jianjun die een gat in de podcast-markt zag door het toenemende aantal podcasts en contentmakers. Yu had het niet mis, want Ximalaya is ondertussen het meest populaire podcasting platform van China – met 6,12 miljoen actieve gebruikers die gemiddeld 125 minuten per dag luisteren naar de audiobestanden op Ximalaya.

De grootste uitdaging van Yu – de kwaliteit van de podcasts hoog houden – heeft hij opgelost door gebruikers aan te stellen als hosts van podcasts en deze betaald aan te bieden op het platform. Gebruikers kunnen vervolgens deze “premium” content beluisteren tegen betaling. Yu heeft hier toch iets waardevols in handen want bedrijven als Goldman Sachs, New Horizon Capital en Tencent staan in de rij om te investeren in deze kennis goudmijn.

Wil je Ximalaya nou zelf eens uitproberen? Dat kan op hun eigen website, let wel op alles is in het Chinees, dus voordat je diep in de podcasts duikt kan het handig zijn om je Chinees iets op te frissen of een goede start te maken met deze handige Chinees cursus voor beginners.

7. SouChe

Logo van Chinese startup Souche
SouChe logo
  • Opgericht in – 2012
  • Gevestigd in – Beijing
  • Waarde – € 3,5 miljard
  • Bekend van – China’s meest gebruikte online platform voor auto verkoop.

Een auto online kopen of verkopen op marktplaats, gaspedaal.nl of mobile.de, we hebben er allemaal wel eens mee te maken gehad. Souche is het bedrijf achter Dafengche – Een revolutionair platform dat alles bevat waar een autodealer blij van wordt. Dafengche biedt een ERP systeem, CRM systeem, testrit systeem en een uitgebreid financieel pakket aan haar verkopers. Kortom alles waarmee de Chinese autodealer zonder kopzorgen een dealerbedrijf kan runnen. Dat blijkt ook wel uit de cijfers aangezien 90% van de midden en kleine tweedehands dealers gebruik maken van Dafgengche.

China tweede hands auto platform Souche

SouChe is gestart door Yao Junhong en het bedrijf is al meerdere keren aangemerkt in de lijst geplaatst van s’werelds meest interessante startups. Het komt daarom vast niet als een verrassing dat bedrijven zoals Alibaba group, Ant Financial en Morningside Venture Capital in de rij stonden om te investeren in deze automotive topper.

Hoewel SouChe zich enkel op de Chinese markt richt op het moment, sluit ik niet uit dat deze Chinese startup de stap richting buitenland gaan maken. Dat wordt niet de makkelijkste tijd voor gaspedaal.nl en de rest.

8. DJI

Logo van Chinese startup DJI
DJI logo
  • Opgericht in – 2006
  • Gevestigd in – Shenzhen
  • Waarde – € 12.6 miljard
  • Bekend van – koploper in de camera drone industrie

Iedereen die wel eens met een drone heeft gevlogen herkent de Chinese startup DJI wel – en dat is niet gek want DJI heeft 70% van de drone consumentenmarkt in handen. Van alle andere bedrijven in deze markt is er overigens niet één met meer dan 5%. DJI richt zich dus voornamelijk op de consument maar heeft ook een pro line voor professionele video opnames. Dit bedrijf is niet enkel opmerkelijk door het product wat ze op de markt hebben gezet maar voornamelijk door de impact die het bedrijf heeft gemaakt.

Drone News Roundup: Landmine-Detecting Drones, DJI Summer Sale, and a Quiet  Skydio Pivot - UAV Coach

Neem bijvoorbeeld hoe DJI drones worden ingezet tijdens de CoVID19 Crisis. In China worden de drones ingezet door de politie om mensen te herinneren dat een mondkapje verplicht is. In landen als Marokko en Saudi Arabië worden de drones ingezet om afgelegen dorpen te monitoren en te desinfecteren. Ook de VS zet flink in op de DJI drones en laat deze de brandweer en politiemacht ondersteunen in opsporing en surveillance.

Ik denk niet dat oprichter Frank Wang deze toepassingen voor ogen had toen hij het bedrijf begon op zijn zolderkamer. Maar overheden en consumenten zijn meer dan enthousiast over zijn product.

9. Tujia

Logo van Chinese startup Tujia
Tujia logo
  • Opgericht in – 2011
  • Gevestigd in – Beijing
  • Waarde – € 1,26 miljard
  • Bekend van – China’s vakantieappartement verhuur app

Als je in China bent geweest heb je er vast wel eens een leuk adresje weten te scoren via Tujia – Deze Chinese variant van Air Bnb is misschien wel onbekend in Nederland maar is razend populair in China. Chinezen maken massaal gebruik van de app om een leuk vakantieadres te vinden of om even de sleur van het normale te ontsnappen. Het platform telt 1,2 miljoen vakantieadressen verspreid over 345 steden in China en heeft 180 miljoen gebruikers die dagelijks op het platform zoeken naar een plek om te verblijven.

Tujia onderscheid zichzelf van Airbnb  door toevoegen service team.

Lao Jun – de oprichter van Tujia wilde niet Airbnb kopieren en simpelweg hetzelfde aanbieden. Hij wist namelijk dat het verhuren van “authentiek vervallen cottages” niet ging werken in China. Vertrouwen is een belangrijk onderdeel dat vaak geschaad wordt in China – Nepfoto’s van appartementen, andere prijzen bij aankomst en andere gemene trucs om geld te verdienen krijgen geen kans bij Tujia. Tujia checkt namelijk alle huizen van te voren en vergelijkt ze met de foto. Ook bieden ze service teams aan zodat je zeker bent dat je veilig kunt in en uit checken bij de locatie.

Nu reizen naar het buitenland niet is toegestaan neemt het aandeel TuJia alleen maar toe dus wanneer je weer naar China mag boek een echt Chinees huis via Tujia.

10. Chinese startup: Cloudwalk

Logo van Chinese startup Cloudwalk
Cloudwalk logo
  • Opgericht in – 2015
  • Gevestigd in – Beijing
  • Waarde – € 1,92 miljoen
  • Bekend van – Gezichtsherkenning software

De laatste Chinese startup op de lijst is een controversiële die ook vaker negatief in de media te zien is. Cloudwalk is een tech startup van oprichter Xi Zhou dat gezichts herkenning software ontwikkeld. Deze gezichts herkenning software wordt door de grootste overheidsinstellingen van China gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn Bank of China waarbij de software klanten scant en hun credit score binnen haalt. Op de Shanghai Pudong luchthaven scant het systeem op kwaadwilligen en kijkt naar het criminele verleden van bezoekers.

Cloudwalk zet in op massaal implementeren van gezicht herkenning software

De software herkent gezichten, patronen en stemmen, en kan deze koppelen aan personen of activiteiten. Het systeem maakt ook voorspellingen gebaseerd op data en lijkt daarbij wel op een eeuwen oude techniek die in China gebruikt werd om potentiële kwaadwilligen te herkennen aan hun gezicht genaamd fysionomie.

Hoewel het opsporen van criminelen natuurlijk een goede zaak is, komt het bedrijf ook negatief in de media. Er zijn namelijk claims tegen Cloudwalk dat het bedrijf China helpt om de Uyguren op te sporen en te controleren. Het systeem heeft volgens het bedrijf ondertussen al meer dan 10.000 arrestaties verricht die niet gedaan zouden zijn zonder het systeem en zou daarom bijdragen aan de veiligheid van de Chinezen. Maar of dit voor elke Chinees geldt is nog maar de vraag.

Heb jij niet het geduld van een monnik?

Vul je naam en e-mail in, en je ontvangt nieuwe artikelen direct in jouw inbox.

Lekker verder lezen?

Bekijk deze interessante artikelen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *