Niks meer missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en word als eerste op de hoogte gehouden bij nieuwe content!

China is de winnaar van het Wereldkampioenschap

Leestijd: 6 minuten


Hoewel China nog maar een enkele keer mee heeft gedaan aan het wereldkampioenschap voetbal, speelt het land toch een steeds grotere rol in elk wereldkampioenschap. Het zal je niet ontgaan zijn dat je steeds vaker Chinese tekens voorbij ziet komen op de reclameborden langs het speelveld en in de reclames tijdens de rust.

Waar er in 2014 tijdens het wereldkampioenschap voetbal nog elke seconde groot Coca Cola, Mc Donalds of Samsung in beeld te zien was, zien we nu dat er plaats is gemaakt voor Chinese karakters. Waar deze Chinese karakters voor staan en hoe ze hun weg gevonden hebben naar het wereldkampioenschap lees je hieronder.

Chinese tekens op het wereldkampioenschap

Deze Chinese karakters staan voor de namen van Chinese bedrijven. Chinese bedrijven als Huawei of XiaoMi zijn ondertussen bekend bij de Nederlander, maar Wanda, Mengniu, Hi-sense en Vivo zullen de meesten niet zo goed kennen, sterker nog ze zullen er nog nooit van gehoord hebben. Als China kenner wil je deze bedrijven wel op je radar hebben staan als je dat nog niet had.

Maar wat zijn dit voor bedrijven en waarom zijn ze zo prominent aanwezig tijdens een wereldkampioenschap voetbal en hebben ze in 2018 meer dan 835 miljoen dollar geïnvesteerd in het toernooi?

Wanda groep 万达集团

Wanda-groep is een conglomeraat dat gevestigd is in Beijing. Wanda groep is s’werelds grootste particuliere projectontwikkelaar en de eigenaar van de grootste cinema-keten in de wereld. Gek eigenlijk dat we dit bedrijf bijna nergens terug zien he? Een oplettende filmfanaat zal hebben opgemerkt dat AMC theaters gekocht is door Wanda Groep in 2012 voor 2.6 miljard waarmee ze 13% van alle bioscopen in Amerika tot hun bezit hebben. Het bedrijf heeft niet alleen cinema’s maar zit ook heel ruim in andere sectoren zoals de financiële sector en de gezondheid sector. Ook zul je het bedrijf regelmatig terug zien in de sport. We gaan nog veel van Wanda groep zien want ze hebben een Fifa sponsorschap getekend voor de komende 4 wereldkampioenschappen.

Mengniu 蒙牛

Mengniu is een enorm zuivel productie en distributie bedrijf met een omzet van 2,4 miljard dollar per jaar. Het bedrijf heeft haar naamsbekendheid vooral verkregen door de grootschalige marketing campagnes zoals het sponsoren van de supergirl contest en China’s ruimte programma. In China zelf zijn ze niet alleen te zien op de borden langs het speelveld maar ook in de reclames tussen de wedstrijden door.

Deze marketing hebben ze ook wel deels nodig aangezien ze ook op de lijst van bedrijven stonden die verantwoordelijk waren voor het melkschandaal in 2008, waardoor veel Chinese consumenten hun zuivelproducten ergens anders zijn gaan zoeken. — Bijvoorbeeld in Nederland.

Messi speelt in de Chinese reclame voor Meng Niu

Hisense 海信集团

Hisense is een enorm grote electronica fabrikant gevestigd in Qingdao en heeft meerdere vestigingen door heel China. Veel mensen zullen Hisense ook kennen van witgoed als wasmachines maar ook laptops, wireless kaarten voor in de computer en telefoons. Het bedrijf is goed voor ongeveer 15 miljard dollar per jaar.

Vivo 维沃

Vivo is een technologiebedrijf dat smartphones, accessoires en software maakt voor mobiele telefoons. Het bedrijf komt oorspronkelijk uit dongguan en kan je bekend voorkomen als je vaker in Azie bent geweest. Het bedrijf heeft vaker wedstrijden van nationaal basketbal gesponsord en heeft een deal met marvel waardoor hun toestellen worden gebruikt in de film Captain America Civil war.

Niet alleen bovenstaande bedrijven hebben goed ingespeeld op de komst van het wereldkampioenschap. Zo ook de bedrijven die de liften, airconditionings systemen en led-verlichtingen hebben geleverd die worden gebruikt in de verschillende stadiums, hebben miljoenen deals binnengeharkt.

Deze Chinese bedrijven hebben een ding gemeen en dat is dat ze goed begrijpen dat er honderden miljoenen fans nauwlettend aan de buis gekluisterd zitten en dat in het eigen land tientalen miljoenen Chinezen nauwlettend de acties volgen van de supersterren zoals Messi, Neymar en Ronaldo.

Het is daarom ook niet gek dat er op de Chinese televisie reclames te zien zijn waarbij deze sterren Chinese auto’s, telefoons en melkproducten aanprijzen.

Deze slimme bedrijven die niet alleen de grootste afzetmarkt van de wereld bedienen, tonen zich nu dus ook publiekelijk aan de rest van de wereld. Hierdoor kan het best zo zijn dat we over een tijd Vivo mobieltjes zien verschijnen op de Nederlandse markt. Of raakt de Wanda-group wel geïnteresseerd in de Franse bioscopen firma Pathe en de Engelse Vue? 

Aan de aanwezigheid van Chinese merken te zien bij het wereldkampioenschap en de olympische spelen en de bedragen die hiermee gepaard gaan kunnen we verwachten dat dit massaal investeren in grote sportevenementen nog maar het begin is.

Wie de officiële winnaar is van het komende wereldkampioenschap blijft gissen, maar China speelt het spel in ieder geval erg slim!

Heb jij niet het geduld van een monnik?

Vul je naam en e-mail in, en je ontvangt nieuwe artikelen direct in jouw inbox.

Lekker verder lezen?

Bekijk deze interessante artikelen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *